DLA Piper: “Vi har tagit ett steg som ingen annan tagit”

DLA Piper: “Vi har tagit ett steg som ingen annan tagit”  Foto: DLA Piper Foto: DLA Piper

Genom samgående med den danska advokatbyrån LETT blir DLA Piper Nordens största byrå. Totalt får man över 370 jurister i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Efter 15 års samarbete blev DLA Nordic i februari förra året en integrerad del av globala DLA Piper. Därmed hade byrån närvaro i Sverige, Norge och Finland. Några månader senare inleddes processen att också hitta en lämplig dansk partner.
– Det har varit ett gemensamt nordiskt projekt för att utveckla den nordiska regionen inom byrån, säger Gustaf Reuterskiöld, managing partner på DLA Piper i Sverige
– Det här har varit en pusselbit som saknats. Det finns en efterfrågan att vi ska kunna erbjuda det här. På den nordiska marknaden så har vi nu tagit ett steg som ingen annan har tagit – genom närvaro i alla länder.

– Man får se det på olika nivåer. Vår affärsmodell bygger på den globala räckvidden men i de enskilda länderna ska man även vara starka lokalt.

”Vi har en stor investeringsvillig organisation som kan testa och prova på ny teknik på ett annat sätt än vad en liten organisation kan mäkta med. ”

Vad har det inneburit för er att vara DLA Piper?
– Dels är det en möjlighet att jobba med globala klienter av en storlek som en lokal byrå knappast har möjlighet att göra, säger Gustaf Reuterskiöld.
– Sedan ger det tillgång till branschkompetens och teknik inom många olika områden. Till exempel artificiell intelligens kommer på sikt att få stor påverkan på branschen. Vi har en stor investeringsvillig organisation som kan testa och prova på ny teknik på ett annat sätt än vad en liten organisation kan mäkta med.

För ett år sedan ingick DLA Piper ett avtal med it-bolaget Kira som utvecklat en mjukvara som bland annat kan användas vid due dilligence i samband med transaktioner.

– För närvarande håller vi på jobba upp den här tjänsten för svenska avtal för att snart kunna erbjuda till våra klienter.

Var finns era största konkurrenter – i Stockholm eller London?
– Man får se det på olika nivåer. Vår affärsmodell bygger på den globala räckvidden men i de enskilda länderna ska man även vara starka lokalt.

Relaterade Artiklar