”Vi har råd att inte jobba med klienter som trakasserar”

”Vi har råd att inte jobba med klienter som trakasserar” Illustrationsbild, Foto: Alexander Larsson Vierth/ TT Illustrationsbild, Foto: Alexander Larsson Vierth/ TT

I vart tredje fall där en kvinnlig jurist trakasserats så är det en klient som ligger bakom, enligt Novus undersökning. ”Våra anställda ska inte behöva stå ut med det” säger MSA:s vd Jan Dernestam.

Uppropet #medvilkenrätt, där kvinnliga jurister berättar om sexuella trakasserier och övergrepp de utsatts för, fortsätter att göra avtryck i juristbranschen. Jan Dernestam, vd för Mannheimer Swartling, säger att uppropet ”fyller en jättestor funktion”.
– Vi välkomnar det verkligen. Det här är förmodligen en stor reformering av hela vårt samhälle, säger han.
– Både vi och våra konkurrenter har arbetat med de här frågorna i flera år. Vad jag har hört från klienter så är de inte oroliga över att vi inte skulle hantera trakasserifall, de förstår att vi har de systemen på plats.
– Vad som däremot är lite oroväckande är att både advokatbranschen och domstolarna är miljöer som rent strukturellt är grogrund för trakasserier. Många chefer är äldre män och majoriteten av de yngre juristerna är kvinnor i olika former av beroendeställning.
Jan Dernestam konstaterar att andelen kvinnliga delägare på Mannheimer Swartling är 15 procent.
– Det är pinsamt lågt. Det går åt rätt håll, sedan 2010 har 36 procent av våra nya delägare varit kvinnor. Men det tar frustrerande lång tid, säger Jan Dernestam.
– Vi har genom åren hanterat ett par fall av trakasserier på byrån. Men jag tror att vi och Vinge var först med att använda det nu uttjatade ordet ”nolltolerans” i sammanhanget, vilket betyder att inga trakasserier får förekomma. Om någon chef ändå skulle uppmärksamma ett olämpligt beteende så ska chefen ingripa.

”Om du ensam besöker en klient så kan du vara rädd för att förstöra affärsrelationen ifall du skulle berätta för chefen att en klient uppfört sig illa”

– Det svåra med att vara proaktiv är att den som blivit utsatt blir så kränkt att man ofta inte vågar anmäla om man felaktigt tror att delägare eller chefer skulle hålla varandra om ryggen. Men jag har personligen varit med om att be personer lämna byrån om de betett sig illa, oavsett om det varit sexuella eller andra trakasserier. Sådant ska inte förekomma. Vi anställer superelitmänniskor och de ska inte behöva stå ut med någon form av omodernt ledarskap.
Jan Dernestam hänvisar till en undersökning om sexuella trakasserier som genomförts av Novu:
– Den visar att trakasserier inte är mer förekommande på advokatbyråer än i andra branscher. Detta faktum är dock inget som gör att vi ska vara nöjda. Både vi och våra branschkollegor vill förstås att advokatbranschen ska vara föregångare och visa vägen, att man faktiskt kan ha en arbetsplats som är helt fri från alla former av trakasserier.
– Tyvärr händer det också att medarbetare blir trakasserade av klienter. Om du som ung medarbetare ensam besöker en klient så kan du vara rädd för att förstöra affärsrelationen ifall du skulle berätta för chefen att en klient uppfört sig illa. Det är en hemsk situation för den som utsätts. Men vi har råd att inte jobba med klienter som beter sig på det sättet och det är oerhört viktigt att våra anställda förstår att de inte ska behöva stå ut med något dylikt.

Foto: Joachim Lundgren

Foto: Joachim Lundgren

”Personalen har tack och lov gradvis blivit mer öppna i att våga kritisera sina chefer”

Jan Dernestam säger att Mannheimer Swartling sedan flera år arbetar med så kallade 360-undersökningar, där medarbetare utvärderar sina chefer och vice versa.
– Personalen har tack och lov gradvis blivit mer öppna i att våga kritisera sina chefer. Vi har redan idag en bra arbetsmiljö men vi måste säkerställa att vi i alla avseenden har ett modernt ledarskap. Därför går alla delägare och seniora biträdande jurister hos en individuell ledarskapscoach och får verktyg för att bli bättre chefer, det är väldigt uppskattat av deltagarna.

Relaterade Artiklar