Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons
Business
Publicerad: 2017-09-19 00:00

Social arbetsmiljö: 6 av 10 klienter har anpassat sig efter nya reglerna

Foto: Henrik Montgomery/TT

62 procent av de svarande i undersökningen Klientbarometern 2017 säger att de implementerat de åtgärder som nämns i de nya reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.

Enligt de nya reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö ska arbetsgivarna bland annat:
• Ansvara för att arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning och att resurserna ska anpassas efter kraven i arbetet
• • Arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa
• Klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras, till exempel i en policy, och att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras.

Arbetsrättsbarometern 2017

278 inköpare av juridiska tjänster har svarat på frågorna. Huvuddelen av dem är bolags- eller chefsjurister. 80 procent arbetar på bolag med en årsomsättning på över 90 miljoner kronor. Var fjärde köper juridiska tjänster för mer än fem miljoner om året.

Många klienter har under våren arbetat intensivt med arbetsmiljön med anledning av de nya reglerna

I Legally yours undersökning Arbetsrättsbarometern svarade 62 procent att de redan implementerat de åtgärder som nämns i de nya reglerna.
35 procent meddelade att de implementerat delar av dessa.
– Många klienter har under våren arbetat intensivt med arbetsmiljön med anledning av de nya reglerna, konstaterar Fredrik Dahl på Vinge.
– En annan nyhet som många klienter fokuserar på är reglerna kring visselblåsning och implementering av system för att hantera detta.
– Vi anar också en trend att skadestånden är på väg upp i ärenden där fd anställda startar konkurrerande verksamhet med användning av tidigare arbetsgivarens företagshemligheter, säger Fredrik Dahl.


Dela sidan:
Skriv ut:


Annons
Annons