Uppstickarbyrån i namnkrock med livsmedelsjätte

Namnet Cirio valdes för att det ”inte betyder något” – men så heter även ett stort livsmedelsföretag.

Byrånamnet Cirio togs fram i samarbete med en varumärkesbyrå. Namnet valdes för att det ”inte betyder någonting”, säger byråns managing partner David Frydlinger.
Händelsevis är Cirio även namnet på ett stort italienskt livsmedelsföretag som bland annat säljer krossade tomater på den svenska marknaden. Cirio S.p.A. grundades av Francesco Cirio, en pionjär inom konservering av grönsaker, på 1850-talet.

Har ni fört en dialog med det italienska livsmedelsföretaget?
– Nej.

”Vi har naturligtvis kollat så att vi inte gör några immaterialrättsliga överträdelser”

De är ännu ovetande om att ni tagit samma namn?
– Ja, men vi har naturligtvis kollat så att vi inte gör några immaterialrättsliga överträdelser.

Utesluter du att ni kommer att förväxlas med tomater?
– Haha, bra fråga. Förknippar du Amazon med kvinnliga krigare?

I början gjorde jag det. Sedan kommunicerade de väl själva att namnet anspelade på floden och man kan kanske hävda att e-handelsföretaget med tiden har tagit över varumärket.
– Precis. På samma sätt har vi valt ett namn som inte betyder något. Vi tog Cirio för att det låter bra och blir snyggt grafiskt. När jag berättade för medarbetarna hade jag med mig en galge och liknande den vid ett varumärke. Nu ska vi hänga på galgen schyssta kläder genom att ladda varumärket med innehåll.

Relaterade Artiklar