“Marknaden förändras – vi har ett ansvar att leda den”

“Marknaden förändras – vi har ett ansvar att leda den” Foto: Joachim Lundgren Foto: Joachim Lundgren

Mannheimer Swartlings vd Jan Dernestam om byråns långsiktiga strategi att vidga sitt tjänsteutbud och varför man rekryterade Klas Eklund: ”Vi kommer se fler rekryteringar av den typen”.

Beskedet att Mannheimer Swartling rekryterat stjärnekonomen Klas Eklund har väckt stor uppmärksamhet. Vd:n Jan Dernestam beskriver initiativet som det senaste steget i en långsiktig strategi att bredda byråns tjänsteutbud.
– Alla i den här branschen pratar om disruptive innovation. Jag pratar hellre om enbart innovation, säger Jan Dernestam.
– Vi som Nordens största byrå måste se möjligheterna. Vi får inte paralyseras av att marknaden håller på att förändras. Som största aktör har vi ett ansvar att leda. Det skulle kanske vara bekvämt att sätta sig i baksätet och bara åka med, men vi har en möjlighet att leda marknaden åt det håll som vi vill att den ska gå.
2014 besökte Jan Dernestam ett seminarium där hållbarhetsekonomen Emma Ihre var en av talarna. Hon jobbade vid tillfället åt dåvarande finansmarknadsministern Peter Norman.
– Om jag skulle kliva av den här rollen idag så är nog beslutet att rekrytera henne det som jag är mest nöjd och stolt över, säger han.
Något år tidigare hade byråns dåvarande styrelseordförande Biörn Riese granskat Telias affärer i Uzbekistan.
– Hållbarhetsfrågorna hade börjat bubbla upp. Telia-utredningen innebar att vi fick mycket gratis marknadsföring. Flera tv-kanaler sände direkt från vår hörsal när utredningen presenterades. Då hamnade både vi och företeelsen på kartan och vi blev starkt förknippade med det. Det här var frågor som våra klienter pratade allt mer om. Jag insåg att en hållbarhetschef skulle vara en klockren rekrytering för oss.
– Då var tanken att hon främst skulle arbeta med vårt eget arbete, men så har det inte riktigt blivit. Efterfrågan från klienterna är så stor att hon arbetar mer med rådgivning till dem.

”När jag rekryterade Emma var det en del som rynkade på näsan och undrade vad vi skulle ha ”en sådan aktivist” till.”

Efter Panamläckan och Paradise Papers har skatteplanering och andra hållbarhetsfrågor stått högt på klienternas agenda.
– När jag rekryterade Emma var det en del som rynkade på näsan och undrade vad vi skulle ha ”en sådan aktivist” till. I dag är det ingen som skulle kalla en hållbarhetschef för aktivist, men det här är bara tre – fyra år sedan. Det var den synen man hade på hållbarhetsfrågor. I dag finns det inte en bolagsstämma som inte har det på agendan.
– För stakeholders i företag så räcker det inte med att det man gör är lagligt. Det måste vara lämpligt också. Både ur arbetsmiljöhänseende, korruptionshänseende och miljötänk, alltså hållbarhet i vid mening. Där har Emma Ihre gjort att vi har blivit betydligt mer trovärdiga.

Rekryteringen gav mersmak. Nästa steg togs tidigare i år, när Jan Dernestam läste en ledare i Dagens Industri med rubriken ”Alla företag behöver en egen chefekonom”. Uppmaningen fick honom att fundera. Vem skulle passa som byråns första chefekonom?
– Jag var redan bekant med SEB:s Klas Eklund. Han kan se makrotrender på ett bra sätt. Jag tänkte att han skulle bli en tillgång för oss.
Klas Eklund, en av Sveriges mest välkända ekonomer, erbjöds en heltidstjänst som advokatbyråns första senior economist. Han tillträder den 1 januari. Nyförvärvet kommer också användas för att stärka relationen till klienterna.
– Vi har redan bjudit in våra kärnklienter till en serie frukostseminarier under våren där Klas kommer att prata om makroekonomiska faktorer, som olje- och gasprisers påverkan på världen i framtiden. Sedan kan han till exempel Kina bra och har skrivit flera böcker om landet och det politiska ledarskapet där. Både vi och våra klienter kan ha extrem nytta av honom.

”Framöver kommer fokus ännu tydligare läggas på att det man gör inte bara ska vara lagligt - utan också lämpligt och moraliskt”

Jan Dernestam konstaterar att advokatbyråernas roll sakta har förändrats.
– Jag tror att vi kommer att få se fler rekryteringar av den här typen. Byråerna har ett intresse i att bredda sina erbjudanden. Vi har dessutom i större utsträckning blivit krisrådgivare. När ett företag stod inför en större kris för tio år sedan så ringde man Kreab, JKL eller Prime. Nu ringer man även sin advokatbyrå i samma ögonblick som man vet att något kan få legala konsekvenser.

– Framöver kommer fokus ännu tydligare läggas på att det man gör inte bara ska vara lagligt – utan också lämpligt och moraliskt. Redan i dag är vi noga att påpeka för klienter när något som visserligen är lagligt kan innebära väldiga risker medialt. Vi tackar till exempel nej till att hjälpa till med alltför aggressiva skatteupplägg.
– Här har samhället ändrats enormt. När jag började på byrån 1997 ägde många svenska börsbolag flygplan runt om i världen bara för att kunna utnyttja värdeminskningavdragen och kvitta mot sina vinster. Då reagerade ingen. I dag skulle ingen seriös spelare överväga att äga en jumbojet med enda syfte att sänka skatten.
– Vad som är lämpligt eller inte, det ändras hela tiden. Det räcker inte stå i tv och försvara sig med att det man gjort är lagligt. Ett varumärke kan snabbt naggas i kanten. Det sätter press på bolagen att leva som man lär. Företagsskandalernas tid är på intet sätt förbi.
– Det räcker inte att vi levererar vad våra klienter vill ha idag. Vi måste veta vad de vill ha klienter vill ha i morgon och i övermorgon, så att vi är förberedda på det.
Många av byråns hållbarhetsuppdrag hanteras i arbetsgruppen för Corporate sustainability och risk management.
– Än så länge är det med våra mått mätt en liten verksamhetsgrupp, men den har den absolut högsta tillväxten. Frågan exploderar. Experter från flera av våra andra verksamhetsgrupper behöver ofta involveras i deras arbete.

”Mannheimer Swartling anställer 60 jurister om året, oberoende av konjunktur. ”

Jan Dernestam säger att Mannheimer Swartling anställer 60 jurister om året, oberoende av konjunktur.
– Det är lagom för att vi ska kunna ha en jämn tillväxt. Vi har lärt oss av misstagen att anställa 80 i högkonjunktur och bara tio i långkonjunktur. De vi anställer i dag är up and running som projektledare om två-tre år. Vi har ingen aning om hur konjunkturen ser ut då, vi vet inte ens hur den ser ut i mars.. Som konsultbyrå är man aldrig riktigt rätt bemannad. De år vi gjort hack i kurvan har vi färre projektledare tre år senare och måste tacka nej till uppdrag. Är det tvärtom så går kvaliteten på de vi anställer ner lite grann. Vi måste vara långsiktiga.

Relaterade Artiklar