Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons
Porträtt
Publicerad: 2017-04-19 00:00

Hemligheten bakom succébyrån: ”Drivs som vanligt bolag”

Foto: Sara Sparring

Texten är ursprungligen publicerad i april 2017

När Sara Sparring lämnade Bird & Bird 2014 hade hon arbetat nästan 17 år på advokatbyrå.
– Jag började som trainee 1997, på tidigare advokatbyrån Wilow & Pethrus och blev sedan biträdande jurist där, säger hon.
I 12 år hade hon varit på den internationella byrån Bird&Birds stockholmskontor, de sista fem som delägare. Tillsammans med kollegorna Jim Runsten, Andreas Börjesson och Johan Tydén lämnade hon för att starta den egna byrån Synch. En byrå som skulle drivas på ett – för advokatbranschen – nytt sätt.
– Vi drevs av en vilja att arbeta helt kundfokuserat och se om det gick att förändra advokatbranschen. Och vi ville se om det gick att driva advokatverksamhet som ett vanligt bolag, säger Sara Sparring.

På vilket sätt är det inte så idag?
– Alla delägare ska ha en massa olika hattar; försäljning, ekonomi, visst hr-ansvar. Alla passar inte för allting. Vi vill inte tvinga in alla jurister i,till exempel, ackvisition.
– På många byråer skickas alla jurister på säljkurs, även om de inte passar för det. Det känns inte humant och är inte heller till gagn för byrån. Det är bättre att se över hur man utnyttjar resurserna på bästa sätt och låta människor bli bäst på det som de brinner för och känner sig bekväma med.
– Inte heller ska vi tömma bolaget varje år. Vanligtvis delas allting ut efter varje bokslut. Vi återinvesterar pengarna i verksamheten i stället.
Byrån är även annorlunda organiserad.
– Vi är organiserade i fyra olika affärsområden och har inte något definierat partnerskap.

Sara Sparring

Namn Sara Sparring
Titel Advokat
Senast lästa bok Sapiens av Yval Harari
Senast sedda film Smurfarna
Allvarligaste brott du begått ”Det har hänt att jag kört för fort men jag är ostraffad”.

Inte heller ska vi tömma bolaget varje år. Vi återinvesterar pengarna i verksamheten i stället.

Till skillnad mot advokatbyråpraxis verkar man inte heller genom kommanditbolag
– Vi driver byrån i aktiebolagsform. Vi försöker jobba annorlunda både mot kunder och internt. Mer modernt och med fler digitala erbjudanden.
Ett av byråns affärsområden är just digitala tjänster. Andra är transaktioner och möjligheten att låta byrån ansvara för bolagets juristfunktion.
– Även inom vårt affärsområde för rådgivningstjänster – advisory services – som jag ansvarar för, levererar vi rådgivningen via till exempel vår digitala plattform WeSynch. Men de kunder som önskar en mer traditionell leverans får givetvis det.
– Alla anställda, inklusive vi grundare, utgör en kompetenspool som innebär att vi kan jobba i olika affärsområden beroende på vilka behov som uppstår.

Har ni haft problem med att rekrytera medarbetare eftersom ni inte kan erbjuda delägarkarriär?
– Det få man väl se eftersom vi ännu är en så pass ung byrå. Per i dag tycker jag inte att vi har haft några problem. Det är nog för att vi har varit så transparenta. Ingen anställs här utan att vara full medveten om det här, ingen känner sig lurad.
– Visst, vi grundare äger en del av Synch. men det är inget som står på våra visitkort eller i våra mejlsignaturer. Vi gör ingen grej av det. Det finns ingen prestige. Det tror jag underlättar.

Vi grundare äger en del av Synch. men det är inget som står på våra visitkort eller i våra mejlsignaturer

Under 2016 ökade Synchs arvodesintäkter med 48 procent, till 42 miljoner. Sara Sparring gör bedömningen att tillväxten kommer att fortsätta under året.
– I dag är vi 30 anställda. Vid årsskiftet räknar vi med att vara 40. Men då syftar jag inte enbart på juristjobb .Vi är ingen jätteliten byrå längre utan behöver plocka hem ekonomifunktioner och liknande kompetenser som vi hittills har köpt in. Och de fee earners vi kommer att ta in är huvudsakligen inom de områden där vi redan arbetar.

– Byråns fokus kommer även fortsatt att ligga på digital business och technology, säger Sara Sparring.
– Vi har många startupbolag som klienter, men men även några av de mest etablerade bolagen globalt. Verksamheten mot tillväxtbolag uppgår till ungefär en tredjedel av våra intäkter. Våra kundsegment för etablerade och ”mature” bolag är lika stora.
– De branscher vi jobbar mest mot är digital business, health & life science och industrial & resources. Jag skulle säga att vi är en fullservicebyrå även om vi inte själva står för hela leveransen, som skatt och arbetsrätt.
Från starten har Synch profilerat sig mot marknaden genom att huvudsakligen erbjuda paketlösningar med förutbestämda priser istället för timdebitering.
– Självklart ska kunden veta vad en tjänst kostar när de köper den.

Om uppdraget sväller, hur hanterar ni det?
– Genom att vara öppna med det. Genom våra digitala projektledningsverktyg kan både vi och klienten tidigt se om en prognos inte kommer att stämma.
– Vi försöker undvika situationen att komma med en faktura och ha en diskussion om den. Vi – liksom de flesta andra advokatbyråer – vill ha den diskussionen avklarad så tidigt som möjligt, gärna innan man har lagt ner de timmar det handlar om.

 

Många byråer börjar förstå att det blir allt viktigare att erbjuda digitala verktyg och inte bara säga att man kan göra det

Från starten har byrån marknadsfört sin digitala plattform där man bland annat erbjuder kontraktsdatabas, dygnet runt-tillgång till advokater via chattfunktion, datarum, digitalt signeringsverktyg, contract management-funktioner med mera.

– Många byråer börjar förstå att det blir allt viktigare att erbjuda digitala verktyg och inte bara säga att man kan göra det, säger Sara Sparring.
– Många jobbar digitalt inom ramen för transaktioner. Men det räcker inte att erbjuda klienten ett datarum längre. Det finns mycket kvar att göra inom ramen för kundanpassade tjänster. Jag tror att fler och fler börjar förstå att de måste prioritera det här högre.


Dela sidan:
Skriv ut:


Annons
Annons