”Advokatbyråmarknaden i Sverige är fortfarande omogen”

”Advokatbyråmarknaden i Sverige är fortfarande omogen” Foto: Magnusson Foto: Magnusson

Per Magnusson: “Finns en stor outnyttjad potential på marknaden för juridiska tjänster” – “man kan vara flexibel med arvodet”.

Omvälvande händelser på marknaden för affärsjuridiska tjänster beror på att marknaden fortfarande är omogen, menar byråveteranen Per Magnusson, som varit med om att starta en handfull advokatbyråer.
– Det händer fortfarande mycket på marknaden. Det sker utbrytningar och det kommer hela tiden nya aktörer. Samtidigt finns det en stor outnyttjad potential på marknaden för juridiska tjänster. Jämför med marknaderna i Storbritannien eller Tyskland, de är betydligt mer etablerade, säger han.
– Samtidigt har jag en känsla av att klienterna är mer ombytliga i dag.
– Det finns fortfarande väldigt många företag i Sverige som aldrig anlitar någon advokat. Schablonmässigt kan man säga att många i stället låter sin revisor fuska som jurist. Jag har kommit i kontakt med många stora företag, med runt en halv miljard i årsomsättning, som aldrig anlitar advokater. I en internationell kontext är det häpnadsväckande, som om man inte skulle ha någon försäkring.

”Här finns inte traditionen av att anlita advokater”

– Även om vi i Sverige blivit betydligt fler advokater så är vi ändå relativt få om man jämför med andra länder, säger Per Magnusson.
– Här finns inte traditionen av att anlita advokater. Privatpersoner som köper hus för 10 miljoner gör det utan att fråga en advokat om råd. I stället pratar de med en mäklare fast man inte vet vems intressen den företräder bara att den förmodligen har en egen agenda.
– Frågar man en småföretagare varför de inte anlitar advokater svara de att det är för dyrt. Advokaten går man till när the shit has hit the fan. Det måste till en attitydförändring och det är upp till oss advokater att åstadkomma den.

”Många har en missuppfattning att advokater inte kan vara flexibla med sina arvoden”

Hur då?
– Genom att vara aktiva och träffa de här möjliga klienterna. Sök upp dem i deras egna miljöer, på mässor och konferenser. Man måste bygga ett förtroende. Kanske vara lite kreativ. Tona ned inställningen att det ska kosta 5 000 i timmen. Bjud på er tid! Säg att första gången är gratis, så får de se vad de tycker. Man kan vara flexibel och göra testperioder. Många har en missuppfattning att advokater inte kan vara flexibla med sina arvoden. Det används ibland som en undanflykt av den som inte vill anpassa sig. Det enda samfundet säger är att betalningen ska vara skälig, och vad det innebär är ju föremål för tolkning. Ett antal gånger har jag varit med om att företag som aldrig anlitat advokat varken kan eller vill sluta med det när de en gång väl har börjat.

Relaterade Artiklar